۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

کارگران ایران در تدارک جشن اول ماه مه

روز یکشنبه‌ی هفته آینده، اول ماه مه، ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر است. در این روز کارگران در کشورهای جهان دست از کار می‌کشند و با راه‌پیمایی و تظاهرات در خیابان‌ها، برگزاری اجتماعات، سخنرانی، اتحاد و همبستگی جهانی خود را به نمایش می‌گذارند و مطالبات خود را اعلام می‌دارند.

به رغم این که رژیم دیکتاتوری حاکم بر ایران، همواره کوشیده است، مانع از برگزاری این روز بزرگ تاریخی گردد، اما کارگران حتا در دشوارترین شرایط، کوشیده‌اند، ولو با تشکیل جمع‌های کوچک‌تر اول ماه مه را جشن بگیرند.

در هفته‌ای که گذشت، کارگران در تدارک چگونگی برگزاری مراسم اول ماه بودند. اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های متعددی از سوی تشکل‌های صنفی مستقل کارگران و سازمان‌های کمونیست و چپ، انتشار یافت که ضمن دعوت از توده‌های کارگر برای برگزاری جشن اول ماه مه، به طرح خواست‌های سوسیالیستی کارگران و مطالبات فوری آن‌ها پرداختند.

۷ تشکل مستقل صنفی کارگران، قطعنامه‌ی مشترکی انتشار دادند. این قطعنامه با تأکید بر خصلت ضد سرمایه‌داری روز اول ماه مه می‌گوید: “اول ماه مه، روز جهانی کارگر، روز اتحاد و اعتراض جهانی کارگران به ستم و نابرابری نظام سرمایه‌داری است. این روز، یادآور مبارزات کارگران جهان برای دستیابی به حقوق انسانی‌شان است. کارگران ایران، همراه با کارگران جهان، این روز را گرامی می‌دارند و هر ساله در اعتراض به شرایط غیر انسانی خود در این روز گرد هم آمده و به هر طریق برای به دست آوردن حقوق حقه‌ی خود فریاد برمی‌آورند.”



این قطعنامه با اشاره به وضعیت اسف‌بار و غیر انسانی که سرمایه‌داران و دولت آن‌ها به کارگران تحمیل کرده‌اند، خواهان تحقق فوری‌ترین مطالبات کارگران، از جمله آزادی بی قید و شرط برپایی تشکل‌‌های مستقل کارگری، اعتصاب، اعتراض، آزادی احزاب، راه‌پیمایی، تجمع، آزادی بیان و مطبوعات، قطع یارانه‌ها، افزایش دستمزد و تعیین آن توسط نماینده‌های واقعی کارگران، برچیده شدن قراردادهای موقت و سفیدامضا، شرکت‌های پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته‌جمعی، لغو مجازات اعدام، آزادی فوری کلیه کارگران زندانی و دیگر جنبش‌های اجتماعی، برابری کامل و بی قید و شرط حقوق زنان و مردان، بهبود وضعیت بازنشستگان، لغو کار کودکان، حمایت از مبارزات مردم در کشورهای خاورمیانه، محکومیت تبعیض بر کارگران مهاجر افغانی و سایر ملیت‌ها، تعطیل رسمی اول ماه مه شده است.

این قطعنامه را سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اتحادیه آزاد کارگران، هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش، فلزکار مکانیک، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌‌های کارگری، و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری امضا کرده‌اند.

این قطعنامه نشان‌دهنده‌ی رادیکالیسم جنبش کارگری ایران و جسارت و شجاعت کارگران و فعالین جنبش کارگری در شرایطی‌ست که رژیم ضد انسانی حاکم بر ایران هر صدای اعتراضی را با زندان، شکنجه، اخراج از کار و کشتار سرکوب می‌کند. کارگران و کمونیست‌های ایران، اما به این رژیم درنده‌خو نشان داده‌اند که هیچ‌گاه مرعوب این وحشی‌گری نمی‌شوند و به مبارزه خود تا برانداختن نظم ستم‌گرانه سرمایه‌داری ادامه می‌دهند.

سازمان فدائیان (اقلیت) نیز در بیانیه‌ای که انتشار داد، ضمن تبریک به مناسبت اول ماه مه، کارگران را به اتحاد و همبستگی در مبارزه علیه نظم ستم‌گرانه‌ی حاکم فراخواند.

در این بیانیه آمده است: “نظام سرمایه‌داری، نظام ظالمانه‌ای‌ست که کارگران را در سراسر جهان در معرض بی‌رحمانه‌ترین استثمار، ستم و سرکوب قرار داده و کارگران را از یک زندگی انسانی محروم ساخته است. این نظام ظالمانه و ضد انسانی را باید از ریشه برانداخت و به جای آن نظمی سوسیالیستی و انسانی مستقر ساخت… طبقه کارگر ایران نیز هدفی جز این ندارد. امروز اما رژیمی در ایران بر سر کار است که کارگران را از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم ساخته است. رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی بدیهی‌ترین حقوق کارگران را نقض می‌کند.” بیانیه سپس با اشاره به ستم‌گری‌های سرمایه‌داران علیه کارگران، کارگران را فرا می‌خواند که “در اول ماه مه با استفاده از تمام اشکال مبارزاتی و طرح خواست‌های مبرم خود، آزادی تشکل‌های کارگری، افزایش دستمزدها، لغو قراردادهای پیمانی و موقت و حق بیمه بیکاری، روز اول ماه مه را به یک روز پرشکوه در نبرد کار و سرمایه تبدیل کنند.”

کارگران ایران از هم اکنون آماده می‌شوند که در روز اول ماه مه، دست از کار بکشند. چرخ تولید را متوقف سازند، با برپایی اجتماعات، راه‌پیمایی‌ها و طرح فوری‌ترین مطالبات خود، همبستگی‌شان را با کارگران سراسر جهان، در نبرد کار علیه سرمایه به نمایش بگذارند.

برگرفته از سایت سازمان فدائیان(اقلیت)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر