ماجرای غمانگیز صورتهای سوخته و نفسهای بند آمده دانشآموزان کم سن و سال، چندین سال است در فصل زمستان قلبها را میفشارد و قطرات اشک را میهمان خانه چشمان میکند؛ خانوادهها به دنبال مقصر میگردند و در نهایت پرسشها بیجواب میماند و حسرتها بر دل.
چه کسی حتی فکرش را میکرد که بخاری نفتی کلاس مدرسه کوچک سفیلان با آن گرمای مطبوعش، درست در بیست و چهارمین روز از دیماه سال ۱۳۸۳، آتش وجودش را به سوی “فاطمه، لاله، فرشته، زینب، پریسا، الهام، شمسی، رشید، مهرشاد، محمد، میثم، نوذر و جمال” روانه سازد و پیکر ظریفشان را معصومانه به درون خاک کشد.
دو سال بعد از این حادثه تلخ و پیگیریها از استاندارد نبودن سیستم گرمایشی این مدرسه و هزاران اما و اگر، حادثه تلخ دیگری نیز رقم خورد و این بار ۸ دانشآموز دبستانی روستای درودزن زیباییشان را تقدیم چراغ علاءالدین کردند.
از آن روز تاکنون، بارها و بارها بخاری نفتی یا چراغی در مدرسهای آتش گرفته است و گاهی با هوشیاری مدیر و معلمان مدرسه و گاهی با خوششانسی نبود دانشآموزان در کلاس به خیر گذشته است؛ هر چند که در این مسیر آسیبهایی نیز به معلم و مدیر ناجی رسیده است. و این سؤال مطرح است که چه روزی ماجرای تلخ آتشسوزیها و جمعآوری بخاریهای نفتی غیر استاندارد به پایان میرسد.
ردیفی در قانون بودجه با نام استانداردسازی سیستمهای گرمایشی پیشبینی شد
علی کریمی فیروزجایی، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با فارس با اشاره به حادثه مرگ یک دانشآموز زاهدانی در حادثه آتشسوزی در یک مجتمع شبانهروزی میگوید: بخش زیادی از این موضوع به سیستمهای گرمایشی در مدارس مخصوصاً بخاریهای غیر استاندارد برمیگردد که در سالهای گذشته حتی منجر به فوت دانشآموزان و معلمان شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از اختصاص ردیف مستقل در بودجه سال ۸۹ با عنوان “استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس ” برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش خبر میدهد و افزاید: این اعتبار در ابتدا ۴۰ میلیارد تومان بود که در نهایت با کاهش اعتبارات عمرانی به ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید و در ردیفهای بودجه امسال قید شد.
رئیسی در ادامه میافزاید: بر اساس برآوردی که در سال ۱۳۸۶ انجام دادهایم، برای استانداردسازی سیستم گرمایشی تمام ۴۶۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا سیستمهای حرارتی مدارس بهصورت استاندارد از قبیل “حرارت مرکزی” درآید.
جزئیات حادثه مرگ دانشآموز زاهدانی
نماینده خاش و میرجاوه در مجلس به تشریح جزئیات حادثه مرگ دانشآموز زاهدانی پرداخت و گفت: این حادثه شب شانزدهم آبان ماه امسال در یک مجتمع شبانهروزی در منطقه نصرت آباد زاهدان رخ داد و طی آن یک دانش آموز کشته شد. وی افزود: این مجتمع آموزشی در منطقه نصرت آباد از توابع شهرستان زاهدان و در شمالیترین نقطه استان قرار دارد و تقریباً منطقهای دور افتاده و محروم است که این مجتمع شبانهروزی در آن راهاندازی شده است. پشنگ ادامه داد: معتقدم شرایط ساختمان غیر استاندارد بوده است زیرا بنده فرهنگی هستم و در دبیرستانهای شبانهروزی تدریس کردهام که بر این اساس میدانم مراکز شبانهروزی معمولاً دارای سرپرست بوده و از معلمان مجردی که امکان اسکان شبانه دارند، بهره میگیرند اما معلوم نیست در شب حادثه این افراد در مجتمع بودهاند یا خیر. وی گفت: دلیلی که از سوی مسئولان برای حادثه اعلام شده، اتصال جریان برق و آتشسوزی بوده است اما سؤالم این است که با توجه به مختلط بودن این مجتمع از دانشآموزان راهنمایی و دبیرستانی، چگونه ممکن است تمام محدوده بگونهای آتش بگیرد که ۱۴ نفر دچار خفگی شده و یک نفر نیز فوت کند اما باز هم کسی نتواند آنها را نجات دهد بنابراین سهلانگاری بزرگی صورت گرفته است. نماینده خاش، نصرت آباد، کورین و میرجاوه در مجلس درباره دیدگاه خود مبنی بر تعیین مقصر حادثه تصریح کرد: معتقدم مسئول آموزش و پرورش منطقه و سرپرست مجتمع به طور مستقیم مسئول حادثه هستند چرا که مسئولیت حفظ امنیت آنجا را بر عهده داشتهاند. وی ادامه داد: بر اساس آنچه که برایم مشخص شده است، مساحت این فضا به صورت یک سالن یازده در چهار متر بوده است و آمار دانشآموزانی که در شب حادثه در این سالن بودهاند به دو صورت اعلام شده است؛ به طوری که وقتی از مسئولان آموزش و پرورش درباره آمار این افراد پرسیدم که با چه مجوزی ۶۰ الی ۶۷ نفر در چنین فضایی اسکان یافتهاند، مجدداً به بنده اعلام کردند که آمار آنها ۴۰ نفر بوده است اما حتی ۴۰ نفر نیز برای این فضا زیاد است.
بنقل از سازمان فدائیان(اقلیت)
(عکس ها از آرشیو)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر