۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

تحریکات تازه‎ی اسرائیل علیه مردم فلسطین



مسئله‎ی فلسطین در روزهای اخیر بار دیگر با تحریکات تازه‎ی اسرائیل علیه حقوق مردم آن به ویژه در بیت‎المقدس شرقی بغرنج‎تر از گذشته شده است، چرا که دولت اسرائیل خودسرانه تصمیم به ساخت و ساز ۱۶۰۰ خانه در این بخش از شهری را گرفته است که قرار است پایتخت آینده‎‎ی دولت مستقل فلسطین باشد. تصمیم اسرائیل در حالی اتخاذ گردید که جو بایدن، نایب رئیس‎جمهور آمریکا از اسرائیل دیدن می‎کرد تا مقدمات “مذاکرات غیرمستقیم” برای “صلح” فراهم گردد. به همین خاطر روابط دولت اسرائیل با بزرگ‎‎ترین و مهم‎‎ترین حامی‎‎اش به “سردی” گرایید.

ساخت و ساز ۱۶۰۰ مسکن در بیت‎‎‎المقدس شرقی چنان تحریک‎‎‎آمیز بود که حتا برخی کشورهای منطقه که با اسرائیل رابطه دارند، مانند ترکیه و اردن، آن را محکوم کردند. چنین بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‎‎‎جمهور ترکیه آن را “جنون‎‎‎آمیز” توصیف نمود.

هر چند سردی روابط آمریکا و اسرائیل واقعیتی‎‎‎ست که نمی‎‎‎توان انکارش کرد، چنان که دیدار ششم فروردین بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما بدون هیچ گونه اطلاعیه و نتیجه‎‎‎ای پایان یافت، اما دولت آمریکا همچنان مهم‎‎‎ترین و اصلی‎‎‎ترین حامی اسرائیل باقی می‎‎‎ماند. خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‎‎‎ی آمریکا روز دوم فروردین در کنگره‎‎‎ی AIPAC (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) گفت که کمک نظامی سالیانه‎‎‎ی سه میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل ادامه خواهد یافت و در سال آینده مبلغ آن افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین به رغم سردی روابط آمریکا و اسرائیل، سیاست های حمایت آمیز واستراتژیک آمریکادرقبال اسرائیل، با تصمیم دولت این کشوربه ساخت و ساز ۱۶۰۰ مسکن در بیت‎‎‎المقدس شرقی عوض نمی شود. از سوی دیگر دولت آمریکا اکنون برای حفظ منافع و پیشبرد سیاست‎‎‎‎های خودش در منطقه با تصمیمات اسرائیل به مخالفت می‎‎‎‎‎پردازد. این موضوع را یک ژنرال چهار ستاره‎‎‎‎ی آمریکایی روز ۲۵ اسفند به وضوح مطرح کرد. ژنرال دیوید پترائوس که فرمانده‎‎‎‎ی نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه‎‎‎‎ای به وسعت مصر تا پاکستان است در این روز در برابر کمیسیون امور نظامی سنای آمریکا گفت:”ادامه‎‎‎‎ی درگیری‎‎‎‎های اسرائیل و برخی از همسایه‎‎‎‎هایش به توان ما برای دفاع از منافعمان ضربه میزند. کشمکش درخاورمیانه به احساسات ضدآمریکایی دامن می‎‎‎‎زند و دفاع آمریکا از اسرائیل را برجسته می‎‎کند. خشم اعراب در رابطه با مسئله‎‎‎‎ی فلسطین به محدودیت روابط آمریکا با دولت‎‎‎‎های منطقه می‎‎‎‎انجامد. القاعده ودیگر گروههای متخاصم ازاین موضوع بهره‎‎‎ ‎برداری می‎‎‎‎کنند تا نیروهای جدیدی را علیه ما بسیج کنند و ایران نیز از این موضوع استفاده می‎‎‎‎کند تا نفوذ خود را درجهان عرب ازطریق حزب الله درلبنان وحماس درفلسطین افزایش دهد.”

به هر حال دولت متجاوز اسرائیل تصمیم اخیر خود را در چارچوب سیاست‎‎‎‎‎‎های همیشگی‎‎‎‎‎‎اش برای تنگ کردن عرصه به مردم فلسطین اتخاذ کرده است، چرا که هم اکنون بیش از دویست هزار شهرک نشین اسرائیلی در بیت‎‎‎‎‎‎المقدس و حوالی‎‎‎‎‎‎اش سکنی دارند. دولت اسرائیل در ماه‎‎‎‎‎‎های اخیر ده‎‎‎‎‎‎ها فلسطینی را از خانه‎‎‎‎‎‎اشان اخراج کرده است. دولت اسرائیل در واقع به سیاستی ادامه می‎‎‎‎‎‎دهد که بیش از چهار دهه پیش آغاز شد و هدفی به جز یهودی‎‎‎‎‎‎نشین کردن بیش از پیش بیت‎‎‎‎‎‎المقدس ندارد. البته این موضوع فقط مختص بیت‎‎‎‎‎‎المقدس نیست و در کرانه‎‎‎‎‎‎ی غربی رود اردن نیز فقط در یک سال اخیر شهرک‎‎‎‎‎‎نشین‎‎‎‎‎‎های یهودی نزدیک به ۵ % افزایش پیدا کردند. این در حالی‎‎‎‎‎‎ست که نتانیاهو “انجماد موقت” ساخت و ساز را اعلام کرده بود! از سوی دیگر با فشارهای دولت اسرائیل وضعیت در نوار غزه بیش از بیت‎‎‎‎‎‎المقدس و کرانه‎‎‎‎‎‎ی غربی به وخامت گراییده است. اسرائیل نوار غزه را “منطقه‎‎‎‎‎‎ی دشمن‎‎‎‎‎‎‎خیز” اعلام نموده و از ورود اقلامی مانند چای، مداد، کفش و شمع و از این قبیل نیز جلوگیری می‎‎‎‎‎‎کند.

اما پرسشی که می‎‎‎‎‎‎‎توان مطرح کرد این است که دولت اسرائیل چگونه می‎‎‎‎‎‎‎تواند در شرایط کنونی چنین سیاست تجاوزگرانه وتوسعه طلبانه ای اتخاذ نماید بدون این که با یک واکنش جدی روبه‎‎‎‎‎‎‎رو گردد؟ واقعیت این است که وضعیت داخلی نیروهای فلسطینی و بی‎‎‎‎‎‎‎عملی قدرت هائی که به نوعی می‎‎‎‎‎‎‎توانستند تأثیرگذار باشند چنین امکانی را برای اسرائیل فراهم نموده است. در داخل فلسطین یک حکومت خودگردان وجود دارد که تنها بر بخش کوچکی از سرزمین‎‎‎‎‎‎‎های اشغالی کمابیش حکمرانی می‎‎‎‎‎‎‎کند. این حکومت خودگردان از سوی قدرت‎‎‎‎‎‎‎های بزرگ به رسمیت شناخته شده و از کمک‎‎‎‎‎‎‎های مالی آن‎‎‎‎‎‎‎ها به ویژه اتحادیه اروپا برخوردار است اما در داخل فلسطین بیش از گذشته نفوذ خود را از دست داده است. نیروهای اسلام‎گرا و به ویژه حماس یکه‎‎‎‎‎‎‎ تازمیدان در نوار غزه شده‎‎‎‎‎‎‎اند و با حمایت و تأمین مالی بی‎‎‎‎‎‎‎حساب و کتاب دولت‎‎‎‎‎‎‎هایی مانند جمهوری اسلامی ایران به اختلافات داخلی دامن می‎‎زنند ومانند دولت اسرائیل خواهان صلح نیستند.

نکته‎‎‎‎‎‎‎‎ی برجسته‎‎‎‎‎‎‎‎ی دیگر در رابطه با تعدی و تجاوز دولت اسرائیل علیه حقوق لااقل شناخته‎‎‎‎‎‎‎‎شده‎‎‎‎‎‎‎‎ی مردم فلسطین در حالی صورت می‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد که دولت‎‎‎‎‎‎‎‎های منطقه به ویژه دولت‎‎‎‎‎‎‎‎های عربی بیش از همیشه با انفعال روبه‎‎‎‎‎‎‎‎رو هستند و نه می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند و نه می‎‎‎‎‎‎‎‎خواهند موضعی یک‎‎‎‎‎‎‎‎دست برای دفاع از مردم فلسطین اتخاذ کنند. نمونه و مثال بارز آن اجلاس روزهای ۷ و ۸ فروردین لیگ عرب در شهر سرت لیبی‎‎‎‎‎‎‎‎ست که بدون هیچگونه نتیجه و حتا یک قطعنامه پایان پذیرفت. در این اجلاس سران برخی کشورها مانند مصر به بهانه‎‎‎‎‎‎‎‎های واهی حتا شرکت نکردند. هنگامی که شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎کنندگان متوجه شدند که نمی‎‎‎‎‎‎‎‎توانند موضعی همگون اتخاذ کنند کمیسیونی از وزرای امور خارجه بیست و دو کشور عضو تشکیل دادند. در این کمیسیون گفته شد که کشورهای عضو باید قطعنامه‎‎‎‎‎‎‎‎ای با مضمون توقف ساخت و ساز شهرک‎‎‎‎‎‎‎‎نشین‎‎‎‎‎‎‎‎های اسرائیلی تدوین کنند که راهگشای مذاکرات صلح دو طرف باشد. اما همین قطعنامه‎‎‎‎‎‎‎‎ی خشک و خالی هم با توافق مواجه نشد و اجلاس بدون هیچ گونه نتیجه‎‎‎‎‎‎‎‎ای پایان یافت. عمر موسی، دبیر اول این نهاد در پایان اعلام کرد که یک اجلاس فوق‎‎‎‎‎‎‎‎العاده در سال جاری برگزار خواهد شد که زمان و مکان آن معلوم نیست! وی اعلام کرد که کشورهای عرب باید از هم اکنون این موضوع را در نظر داشته باشند که امکان “شکست کامل” مذاکرات صلح وجود دارد. با این وجود بان کی مون، دبیر اول سازمان ملل متحد با استیصال از دولت‎‎‎‎‎‎‎‎های عرب خواست که برای “مذاکرات غیرمستقیم” تلاش کنند. قرار بود محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین با میانجی‎‎‎‎‎‎‎‎گری میچل، فرستاده‎‎‎‎‎‎‎‎ی ویژه‎‎‎‎‎‎‎‎ی آمریکا با اسرائیل “مذاکرات غیرمستقیم” را آغاز کند. اما همین که تصمیم ساخت و ساز ۱۶۰۰ خانه در بیت‎‎‎‎‎‎‎‎المقدس شرقی اعلام شد، وی گفت که چنین مذاکراتی با این تصمیم امکان‎‎‎‎‎‎‎‎پذیر نیست.

تحریکات اخیر اسرائیل در لحظه‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی کنونی حل مسئله‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی فلسطین را به طور بی‎‎‎‎‎‎‎‎‎سابقه‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای در بن‎‎‎‎‎‎‎‎‎بست قرار داده است. در حالی که با توجه به برخی تغییرات در سیاست‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دولت کنونی آمریکا امکان ایزوله کردن دولت اسرائیل بیش از گذشته وجود دارد، اما خودسری نیروهای اسلامگرا که بر بخشی از سرزمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎های اشغالی، نوار غزه، استیلاء یافته‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند، چنین امکانی را کم‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند و بهانه برای تجاوزات نظامی اسرائیل از قبیل آن چه در دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ در نوار غزه رخ داد را فراهم می‎‎‎‎‎‎‎‎‎نماید. دولت‎‎‎‎‎‎‎‎‎های عربی منطقه قادر به اقدام قابل توجهی برای کمک به مردم فلسطین نیستند. در چنین شرایطی شاید تنها راه همانا رویش جنبش جدیدی از پایین یا “انتفاضه‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی سوم” باشد.

http://96.0.240.131/?p=12760

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر