۱۳۹۰ فروردین ۲۶, جمعه

نهضت پرداخت نکردن قبوض گاز و برق

بخش بزرگی از مردم ایران در اعتراض به چپاول‌گری دولت و افزایش چندین برابری بهای کالاهای حامل انرژی از پرداخت قبض‌های گاز خودداری کرده‌اند. بر طبق گزارش مقامات دولتی متجاوز از ۳۰ درصد از مردم ایران از پرداخت مبالغ کلانی که در قبوض ارسالی برای آن‌ها آمده است، سر باز زده‌اند. این اقدام برحق مردم، موجب نگرانی سران رژیم و مقامات دولتی شده است. در این هفته ارگان‌ها و مقامات دولتی جلسات متعددی برای بررسی این مسئله برگزار نمودند و اظهار نظرهای متعددی داشتند.

کمیسیون انرژی مجلس با حضور مدیران شرکت ملی گاز و سخنگوی طرح تحول اقتصادی، جلسه‌ای تشکیل داد، تا چاره‌ای برای پرداخت نشدن قبوض بیاندیشند. اما نتوانستند راه حلی برای وادار کردن مردم به پرداخت قبوض پیدا کنند. مخبر کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرگزاری مهر، تنها به این تصمیم اشاره کرد که از این پس پرداخت یارانه‌ی نقدی ماهیانه می‌شود و قبوض جدید گاز هم ماهیانه می‌گردد. معضل اکثریت بزرگ مردم ایران، اما ناتوانی در پرداخت چندین برابر شدن بهای گاز است و نه در پرداخت دو ماه و یک ماهه. پیرزنی که در تهران، پیش از این در هر ماه هزار تومان بابت مصرف گاز می‌پرداخت، اکنون قبض ۱۲ هزار تومانی دریافت کرده است. روشن است که این انسان فقیر و تنها، نمی‌تواند این مبلغ را بپردازد. وضعیت خانواده‌های زحمتکش با چندین فرزند که قبض صدها هزار تومانی دریافت کرده‌اند از این هم وخیم‌تر است.

خبرگزاری دولتی ایسنا در گزارشی از اعتراضات مردم کرمانشاه در مقابل شرکت گاز می‌نویسد: یکی از مشترکان کرمانشاهی به ایسنا گفته است: “تاکنون بیش از ۲۰ هزار تومان بابت قبض گاز پرداخت نکرده‌ام. اما با دیدن قبض این دوره در دو روز، با مبلغ ۶۶۴ هزار تومان شوکه شدم.” معلوم است که یک انسان زحمتکش نمی‌تواند حقوق ماهیانه‌اش را دربست، بابت هزینه گاز بدهد.


معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز که با موج وسیع پرداخت نشدن قبوض روبرو شده است، به فریبکاری متوسل گردید و گویا با این ادعا که مردم قسطی بپردازند، فکر می‌کند می‌تواند مردم را وادار به پرداخت قبوض سازد. او گفت: “با ابلاغیه‌ای که به تمامی شرکت‌های گاز استانی و ادارات گاز در سراسر کشور ارسال شده است، امکان پرداخت قبوض گاز در دو، تا سه قسط فراهم شده است.” اما مشکل مردم در پرداخت نقدی یا قسطی نیست. مشکل در ناتوانی پرداخت قبوضی‌ست که گاه تمام دستمزد و حقوق یک خانواده را می‌بلعد.

اکنون که اعتراض مردم بالا گرفته است، مجلس و دولت نیز می‌کوشند، این افزایش بها را به گردن یکدیگر بیاندازند. دولت می‌گوید، مصوبه‌ی مجلس است و مجلس می‌گوید، این گرانی ناشی از عدم اجرای مصوبه مجلس می‌باشد. مخبر کمیسیون انرژی مجلس روز ۲۰ فروردین گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی می‌بایستی در یک دوره ۵ ساله و به صورت پلکانی اجرا شود، اما دولت در آزادسازی نرخ گاز این شرایط را رعایت نکرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس از چندین برابر شدن بهای برق در مناطق گرمسیری خبر داد و گفت: “کمیسیون انرژی از صدور چنین قبض‌هایی نگران است.” نگرانی مجلسی که سیاست ارتجاعی آزادسازی قیمت‌ها را تصویب کرده است، از چیست؟ آن‌ها نگران افزایش اعتراضات‌اند. اعتراضاتی که اکنون در پرداخت نکردن قبوض گاز خود را نشان داده است، فردا ممکن است به شورش‌ها و قیام‌ها بیانجامد. مجلس و دولت، دست در دست یکدیگر برای اجرای پروژه آزادسازی قیمت‌ها و فقیرتر کردن توده‌های زحمتکش مردم ایران اقدام کرده‌اند. نگرانی آن‌ها از رشد اعتراضات است. آن‌ها گویا فکر نمی‌کردند که مردم ایران در قبال این گران شدن‌ها واکنش نشان دهند. حالا که یک نمونه از واکنش را می‌بینند، به دست و پا افتاده که چه بکنند.

آن‌ها به آخرین حربه خود نیز که همانا تهدید است، متوسل شده‌اند. مدیر عامل شرکت ملی گاز در این هفته تهدید کرد که “اگر گازبهای مشترکان پرداخت نشود یک اخطاریه برای آن‌ها صادر می‌شود و در صورت عدم توجه، گاز مشترکان در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت به طور موقت قطع می‌شود.” مردم اما به این تهدیدات پوشالی وقعی نگذاشتند. دولت نه جرأت آن را دارد و نه می‌تواند گاز حدود ۲۰ میلیون تن از مردم ایران را که از پرداخت قبوض خودداری کرده‌اند، قطع کند. چندی پیش، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از قول مقامات دولتی گفته بود که دولت راه حلی برای وادار کردن مردم به پرداخت قبوض ندارد.

ایستادگی مردم زحمتکش و پرداخت نکردن قبوض گاز و برق، راه دیگری جز عقب‌نشینی در برابر دولت قرار نمی‌دهد. این احتمال وجود دارد که بخواهد این عقب‌نشینی را محدود به تخفیف مبلغی برای کسانی کند که این قبوض را پرداخت نکرده‌اند. اما مردم ایران خواهان برگشت بهای کالاهای حامل انرژی به قیمت‌های قبلی هستند و از آن کوتاه نمی‌آیند. آن بخش از مردم ایران که تاکنون این قبوض را پرداخت کرده‌اند، به خودشان ضرر زده‌اند. باید از پرداخت قبوض خودداری کنند و با تقویت جبهه‌ی مردمی که قبوض را پرداخت نکرده‌اند، سریع‌تر رژیم را وادار به عقب‌نشینی نمایند. در برابر ایستادگی مردم، دولت راهی جز عقب‌نشینی ندارد. نهضت پرداخت نکردن قبوض هر روز وسعت بیشتری به خود می‌گیرد. تمام توده‌های زحمتکش مردم ایران باید به تقویت این نهضت همت گمارند.

برگرفته از سایت سازمان فدائیان(اقلیت)

-------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر