۱۳۹۰ آبان ۱۳, جمعه

افزایش تهدیدات نظامی


هر گاه نزاع جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی، به ویژه آمریکا و قدرت‌های منطقه‌ای بالا می‌گیرد، بار دیگر تهدیدات نظامی، چاشنی نزاع تبلیغاتی و سیاسی می‌شود.
در هفته‌ای که گذشت، پاسدار فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگاران از آمادگی جمهوری اسلامی برای درگیری نظامی خبر داد و گفت: “ما به عنوان دستگاه‌های نظامی، تهدید را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهدید قطعی می‌دانیم و در کمال آمادگی و با تجهیزات درست آماده‌ایم تا هر نوع اشتباه را آن‌چنان تنبیه کنیم که از انجام آن متعجب شوند.”
این اظهار نظر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌، پس از آن صورت گرفت که در چند روز گذشته رسانه‌های بین‌المللی به دفعات اخبار و گزارشاتی از آمادگی نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به تأسیسات اتمی در ایران انتشار داده‌اند. دولت آمریکا نیز در چند هفته‌ی گذشته به دفعات جمهوری اسلامی را بر سر مسایل مختلف تهدید کرده است. در همین حال گزارشاتی از سفر برخی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا به اسرائیل و مذاکره آن‌ها در مورد جمهوری اسلامی انتشار یافته است.
در جدیدترین تحولات پیرامون این مسئله، روزنامه گاردین نیز خبر داد که دولت انگلیس در حال آماده کردن طرح‌های نظامی خود برای حمله احتمالی به ایران به همراه دولت آمریکاست.
این تهدیدات نظامی پس از آن تشدید شده است که دولت آمریکا طرح ترور سفیر عربستان را در این کشور مطرح کرد و پرونده را برای بررسی و تصمیم‌گیری به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد. فشارهای دولت آمریکا در زمینه‌های دیگر نیز بر جمهوری اسلامی‌ افزایش یافته است. دولت آمریکا از مدیر کل آژانس انرژی اتمی هم خواسته است که در گزارش جدید خود به مسایل ناگفته‌ی دیگری از پرونده هسته‌ای ایران بپردازد. روشن است که این اقدامات دولت آمریکا، مقدمه‌چینی برای درگیری‌های حادتر آینده با جمهوری اسلامی‌ست. دلیل آن هم در این است که اقدامات دولت آمریکا و مجموعه فشارهایی که تاکنون به جمهوری اسلامی وارد آورده، با شکست روبرو شده است. یعنی از طریق دیپلماسی و سیاست چماق و هویج نتوانسته است جمهوری اسلامی‌ را به عقب‌نشینی وادارد. لذا مرحله جدید تهدیدات دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌را باید مرحله جدیدی در تشدید مخاصمات در نظر گرفت که احتمال درگیری نظامی را بیش از پیش افزایش داده است.
از این روست که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تهدید را قطعی می‌داند و از آمادگی برای این درگیری سخن می‌گوید. اما با این همه به دلایل مختلف بعید است که این درگیری نظامی در کوتاه مدت و مثلاً در چند ماه آینده صورت گیرد. چون لازمه یک چنین امری از سوی دولت آمریکا، اولاً، آماده‌سازی زمینه سیاسی و تبلیغاتی آن در سطح جهان، گرفتن تأییدیه از ارگان‌های سازمان ملل، بی‌طرف ساختن و خنثا کردن روسیه و چین است. ثانیاً، بعید است که دولت آمریکا قبل از انتخابات این کشور در سال آینده دست به اقدامی بزند که نتایج و ابعاد آن چندان مشخص نیست و ممکن است به درگیری‌های وسیع‌تر و دراز مدت‌تری بیانجامد. ثالثاً، نمی‌تواند این اقدام نظامی قبل از خروج نیروهای آمریکایی از عراق باشد. چرا که آن‌ها در دسترس‌ترین هدف برای جمهوری اسلامی‌اند، در حالی که دولت آمریکا می‌خواهد از طریق موشک‌باران و بمباران مراکز نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، ضربه نظامی خود را وارد آورد. با توجه به این واقعیات باید تهدیدات نظامی چند هفته‌ی اخیر را زمینه‌سازی برای اهداف دراز مدت‌تر در نظر گرفت و احتمال بروز درگیری‌های نظامی در آینده نزدیک هم‌چنان ضعیف است. با تمام این اوصاف این واقعیت به جای خود باقی‌ست که منازعه‌ی جمهوری اسلامی و دولت آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است که احتمال درگیری نظامی را بیش از گذشته افزایش داده است.

برگرفته از سایت سازمان فدائیان(اقلیت)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر