۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه

دانشجویان، آماده‌ی نبرد در سال جدید

در حالی که جمهوری اسلامی در ادامه‌ی سیاست تبعیض جنسیتی علیه زنان، اجرای طرح تفکیک جنسیتی را در دانشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده است، دانشجویان که مخالف پیشبرد این سیاست ارتجاعی اسلامی در دانشگاه‌ها هستند، از هم اکنون در آستانه‌ی سال جدید تحصیلی، در تدارک برپایی اعتراضات برای مقابله با این سیاست و به عقب‌نشینی واداشتن رژیم برآمده‌اند.

بیانیه‌هایی توسط دانشجویان در محکومیت این اقدام رژیم انتشار یافته که خواهان مقابله و اعتراض جدی دانشجویان تمام دانشگاه‌ها برای متوقف ساختن این طرح رژیم شده‌اند.

از جمله در این هفته، بیانیه فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران انتشار یافت، که در آن تهدید شده است، چنان‌چه رژیم بخواهد این طرح را به مرحله‌ی اجرا بگذارد، از رفتن به کلاس درس خودداری خواهند کرد. این بیانیه، طرح تفکیک جنسیتی کلاس‌های درس را به توهین به شأن دانشجویان اعلام نموده و می‌افزاید: “بنابراین می‌خواهیم با شجاعت در برابر هجمه‌ی افکار ارتجاعی و واپس‌گرا مقابله کرده و تحریم کلاس‌های درسی را از زمان بازگشایی آن با عدم حضور خود در کلاس‌های درسی و اجتماع در محوطه دانشگاه‌ها اعلام داریم.”

در این بیانیه، تعلیق، اخراج و بازداشت دانشجویان در طول چند سال اخیر، به همراه دیگر اقدامات سرکوب‌گرانه و ارتجاعی رژیم در دانشگاه‌ها محکوم شده است. بیانیه می‌گوید: “در طی این ۳۲ سال، دانشگاه‌های کشور مورد هجوم خصمانه و خشونت‌آمیز از طرف ساخت قدرت مستبد و تمامیت‌خواه حکومت اسلامی قرار گرفته‌اند و نمود عملی وحشت رژیم از دانشگاه‌ها به این صورت قابل مشاهده است و تمام تلاش خود را برای سرکوب هر چه بیش‌تر جنبش دانشجویی که زمینه‌ای مناسب برای پیدایش جنبش‌های ضد سنتی، عدالت‌خواهانه و آرمان‌گرایانه ایجاد می‌کنند، هزینه کرده است.”

همان‌گونه که بیانیه‌ی دانشجویان دانشگاه مازندران بر آن تأکید می‌کند، جمهوری اسلامی بنا به سرشت دینی و استبدادی خود همواره در طول سال‌های موجودیت خود، دشمنی آشتی‌ناپذیرش را با دانشگاه به عنوان مرکز علم و آگاهی و سنگر مبارزه علیه اختناق و دیکتاتوری نشان داده است.
دولت دینی جمهوری اسلامی که بر پایه عقاید خرافاتی اعصار باستانی و قرون وسطایی قرار دارد، هرگز نمی‌تواند علوم و مراکز علمی را که پایه‌های این خرافات را در هم می‌شکنند، تحمل کند، تا جایی که امروزه تدریس برخی علوم انسانی را ممنوع اعلام کرده است. جمهوری اسلامی‌ هرگز نمی‌تواند دانشگاهی را که سنگر مبارزه علیه اختناق، بی‌حقوقی و استبداد باشد تحمل کند، از همین روست که از همان سال‌های نخستین به قدرت رسیدن‌اش، دشمنی‌اش را با دانشگاه نشان داد و در سال ۵۹ با سرکوب و کشتار دانشجویان و اخراج اساتید مترقی، دانشگاه‌ها را یک‌سره تعطیل کرد.

جمهوری اسلامی نمی‌تواند دانشجویان مبارزه، آزادی‌خواه، سوسیالیست و برابری‌طلب را در دانشگاه‌ها تحمل کند، از همین رو، در طول ۳۲ سال گذشته هزاران دانشجو اخراج، صدها تن اعدام و هزاران تن به زندان محکوم شده‌اند.

جمهوری اسلامی به عنوان یک دولت دینی، تجسم تام و تمام زن‌ستیزی، ستم‌گری نسبت به زنان و مبلغ و مروج نابرابری زن و مرد است. این رژیم متحجر اسلام‌گرا سال‌هاست که سیاست آپارتاید جنسیتی را دنبال کرده و در هر کجا که با مقاومت روبرو نشده آن را به مرحله‌ای اجرا درآورده است. در ادامه‌ی همین سیاست است که پس از سرکوب‌های دو سال اخیر، به ویژه اخراج و زندانی کردن تعداد زیادی از فعالین دانشجویی، اجرای سیاست آپارتاید جنسیتی را در دانشگاه‌ها تحت عنوان تفکیک جنسیتی و دانشگاه‌های تک جنسیتی در دستور کار قرار داده است.

تجربه نشان داده است که رژیم جمهوری اسلامی در هر کجا که مقاومتی جدی از سوی مردم در برابر سیاست‌های ارتجاعی‌اش صورت گرفته، ناگزیر به عقب‌نشینی شده است. بنابراین مقاومت و مبارزه دانشجویان در برابر طرح ارتجاعی تفکیک جنسیتی، مسئله‌ای مهم و جدی‌ست. اگر مقاومتی گسترده و سراسری در تمام دانشگاه‌های کشور در برابر این سیاست تبعیض‌آمیز صورت نگیرد، در آن صورت رژیم به سرعت آن را به تمام دانشگاه‌ها بسط خواهد داد. باید در برابر این طرح، به شکلی سراسری ایستاد و مانع از پیشبرد آن شد. نباید اجازه داد که رژیم، مقاومت دانشجویان را در این یا آن دانشگاه در هم بکشند و طرح خود را پیش ببرد. اتحاد تمام دانشجویان از زن و مرد در برابر این تعرض رژیم به دانشگاه‌ها ضروری‌ست. باید با تشکیل کمیته‌های هماهنگی مخفی در دانشگاه‌ها فعالیت‌ها را هماهنگ و مبارزه را سراسری و مشترک پیش برد. راهی جز مبارزه‌ای متشکل برای توقف تعرضات رژیم به دانشگاه‌ها وجود ندارد. باید با تمام قدرت مانع از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شد. اعلام آمادگی فعالین برخی از دانشگاه‌ها از نمونه‌ی دانشجویان دانشگاه مازندران، نویدبخش آغاز و تداوم این مبارزه در سال تحصیلی جدید است.

برگرفته شده از سایت سازمان فدائیان(اقلیت)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر