۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

ادامه اقدامات سرکوب گرانه علیه کارگران شرکت واحد



روزی نیست که فرماندهان سپاه و عناصراطلاعاتی رژیم که به عنوان کارفرما و مدیر عامل شرکت واحد برگمارده شده‌اند، علیه کارگران و کارکنان این شرکت اقدامی انجام ندهند. کارگران شرکت واحد در واقع پس از تشکیل و بازگشائی سندیکای خود و پس از اعتصاب باشکوه خود در سال ۸۴ به طور مداوم و بی وقفه در معرض فشار و سرکوب رژیم ضد کارگری حاکم قرار داشته‌اند. تعلیق از کار، بازداشت، زندان، شکنجه و اخراج ، تهدید و اعمال فشار بر خانواده‌ها، از مرسوم‌ترین شیوه‌های مقابله رژیم با کارگران این شرکت و سندیکای آنان بوده است. ده‌ها فعال سندیکای شرکت واحد مورد پی‌گرد و تعقیب قرار گرفته، بازداشت شده، به زندان افتاده و یا از کار تعلیق و اخراج شده‌اند. ده‌ها تن دیگر از کارگران و اعضای سندیکای شرکت واحد، مورد تهدید قرار گرفته و از بازگوئی مشکلات و معضلات این شرکت منع شده‌اند و ده‌ها تن دیگر نیز به تناوب به زندان افتاده‌اند و اکنون نیز سه تن از اعضای هیأت مدیره این سندیکا؛ منصوراسالو، ابراهیم مددی و رضا شهابی در زندان و در تحت شدیدترین فشارهای جسمی و روحی قرار دارند.

اما رژیم ارتجاعی و ضد کارگری حاکم، فقط به این شیوه‌های سرکوب اکتفا نکرده است. در کنار اعمالِ این شیوه‌های آشکارا خشن، برای ارعاب کارگران و درهم شکستن مقاومت آنان و بالاخره برای قلع و قمع کامل سندیکای آن‌ها، از شیوه‌های متعدد دیگری نیز سود جسته است.

اوائل تابستان بود که مدیریت شرکت تمامی کارگران قدیمی شرکت را برای بازخرید اجباری تحت فشار گذاشت، کمی بعد از آن یعنی در اواسط تیر ماه از نزدیک به ٢٠٠ نفر از کارکنان کنترل مسافر شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه که در خطوط تندرو (بی.آر.تی) ١ و٢ و ٣ مشغول بکار هستند، خواسته شد که خود را بازخرید کنند. به این دسته از کارگران دو هفته مهلت داده شد که یا به شرایط ضد کارگری این شرکت تن در دهند و یا آن‌ها از این شرکت اخراج خواهند شد.

آخرین خبرهای انتشار یافته در مورد شرکت واحد و کارگران این شرکت، به نقل از خبر گزاری هرانا حاکی از آن است که سازمان تامین اجتماعی نیز از تمدید و تعویض دفترچه‌های بیمه درمانی کارگران و کارکنان شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه خودداری می‌کند. در هفته‌های اخیرکه برخی از کارگران و کارکنان شرکت واحد برای تعویض و یا تمدید تاریخ اعتبار دفترچه‌های بیمه درمانی مراجعه کرده‌اند، در حالی که کارفرمای این شرکت حق بیمه کارگران را از حقوق آن‌ها کسر نموده است، اما کارگران، به دلیل اهمال‌کاری سازمان تأمین اجتماعی و زیرمجموعه آن، موفق به تمدید و یا تعویض دفترچه‌های خود نشده‌اند. این موضوع اگر چه از روز پنجشنبه برطرف شد، اما مشکلات زیادی را در زمینه رفع نیازهای درمانی و داروئی برای کارگران و کارکنان شرکت واحد و اعضای خانواده آنها ایجاد نمود و درعین حال اعتراضاتی را نیز در بین کارکنان و کارگران شرکت در پی داشت.

دولت ضد کارگری حاکم پنج سال است بطور بی وقفه و در اشکال مختلفی به اعمال فشار و تهدید و سرکوب علیه کارگران شرکت واحد و فعالان سندیکای آن‌ها مشغول است. دستگیری‌، بازداشت، تعلیق از کار، اخراج، تهدید و تشدید فشار علیه فعالین سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، که از همان ابتدای فعالیت سندیکای این شرکت و حتا پیش از اعلام موجودیت آن آغازشده بود، همچنان با شدت ادامه دارد. جمهوری اسلامی که همواره از تشکل وآگاهی کارگران وحشت داشته است، به شیوه‌های مختلفی و قبل از همه، با تعلیق و اخراج و سرکوب کارگران پیشرو، سعی کرده است جلو آگاهی و تشکل‌یابی کارگران را به کلی مسدود کند. به رغم این اما کارگران پیشرو شرکت واحد در جریان فعالیت‌ها و ایجاد سندیکای خود، گام‌های مهمی در جهت آگاهی و تشکل‌یابی کارگران این شرکت برداشتند. گام‌ها و تلاش‌های مؤثری که به کارگران شرکت واحد محدود نماند و تأثیرات بلاانکاری بر کارگران سایر بخش‌ها نیز بر جای گذاشت.

رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی و دستگاه امنیتی آن، اگرچه با تعلیق و اخراج و بازداشت و شکنجه و حبس، و تحمیل شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی بر کارگران و خانواده آن‌ها، و در یک کلام با تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد، مشغول انتقام‌گیری از این کارگران است، اما حتا با این اقدامات وحشیانه و ضد انسانی خود نیز، هرگز نتوانسته و نخواهد توانست تأثیرات مثبت و آگاهی‌دهنده‌ای را که حرکت کارگران شرکت واحد و فعالان سندیکای این شرکت بر روی سایر کارگران بر جای گذاشته است، از بین ببرد!
بنقل از سایت پیشگام - هواداران سازمان فدائیان (اقلیت)؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر